Idag kan man läsa på reklamnyhetssajten The Drum att den japanska reklambyrån McCann Japan har anställt en ny creative director som kommer att börja på byrån den 1:a april tillsammans med 11 andra nyexaminerade kollegor. Men den nyanställda kreativa ansvariga är ingen vanlig reklamstudent, den heter AI-CD β, och har skapats av byrån själv. AI-CD β är alltså en artificiellt intelligent kreativ ansvarig och kommer faktiskt att jobba på riktiga projekt med riktiga kunder.

AI-CD β utvecklades som en del i en serie olika tekniska utvecklingar inom McCann och tanken är att den ska kunna guida det kreativa teamet när det kommer till beslut angående TV reklam. AI-CD β har en inbyggd algoritm som innehåller fakta och analyseringar av olika TV program. Därmed kommer AI-CD β kunna tänka helt och hållet logiskt när det kommer till kreativa beslut och tanken är förmodligen att den inte kommer att kunna styras av känslor, utan helt och hållet vad som, baserat på fakta och historiska händelser, kommer att fungera och uppskattas av TV publiken. Dessutom har AI-CD β blivit byggd så att den ska lära sig av resultaten från reklam som den själv redigerar, så att den i praktiken fortsätter att bli smartare och smartare.

robotar

McCann säger att alla deras anställda är helt och hållet för anställningen av AI-CD β men det finns oro inom reklamindustrin och den kreativa industrin angående hur robotar och maskiner kan komma att ta över jobben. Enligt BBC så är faktiskt ungefär 35% av jobben i Storbrittanien i riskzonen för att försvinna och övertas inom maskiner inom 20 år. Och när man tänker efter så låter det ju inte helt osannolikt. Tänk bara påde nya kassasystemen i butiker där man checkar ut sina varor själv med själv scanning, eller på självstyrda bilar från google och hur det inte kommer behövas chaufförer i framtiden. De jobb som är säkrast är de där man behöver förhandla, hjälpa andra eller komma upp med originella idéer medans de jobb som är inom farozonen för att tas över av robotar är de där man behöver bygga eller sätta ihop objekt och prylar eller där man jobbar i små och trånga områden.

Läskigt eller spännande? Vad tycker ni?